Mediawijsheid

“Mediawijsheid is alle kennis en vaardigheden en de mentaliteit die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende hoofdrol spelen” (bron: Raad voor Cultuur). De training Mediawijs en Mediarijk Lesgeven gaat in op de belangrijkste recente ontwikkelingen op mediagebied en de implicaties daarvan voor het onderwijs. 

Mediawijsheid

Dit is door de Raad van Cultuur in 2005 gedefinieerd als: ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.’ In het kader van digitale geletterdheid gaat het om het gebruik van media waarbij digitale technologie toegepast wordt.

Voor wie

Voor leerlingen in de bovenbouw van het PO en de onderbouw van het VO. Scholen die de 21st Century Skills in hun plannen hebben opgenomen, beloven de leerlingen mediawijs te worden. Deze training draagt hieraan bij.

Resultaat

Met de sessies Mediawijs lesgeven doen de leerlinge de kennis, vaardigheden en mentaliteit op; waarmee het omgaan met de media op een goeie manier kan worden geïntegreerd in hun opleiding.

Kosten

Op aanvraag – via het formulier

Tree Octopus

De leerlingen begrijpen na deze workshop het belang van fact checking, maar ook hoe ingewikkeld dat is. Ze krijgen inzicht in het belang van goede journalistiek. En hoe je zelf als leerling al kunt helpen (voorbeeld: Bellingcat). Daarnaast behandelen we ‘fake news’ en ‘deep fake’ en “prachtige” bronnen waar ook veel volwassen zijn ingetrapt. Na dit dagdeel gebeurt jou dat niet!

Raad mijn wachtwoord

Leerlingen leren wat het belang is van een goed wachtwoord, en waarom je niet hetzelfde wachtwoord mag gebuiken voor je vele accounts. Ze leren met een wachtwoord manager sterke wachtwoorden te creeren, en te gebruiken.
Daarnaast gaan we kijken waar je overal bent ingelogd en wat dat betekend.

Een ochtend zonder...?

Leerlingen zijn zich na dit dagdeel bewust hoe dominant het internet is; kan je een ochtend zonder? Stel jij of je ouders hebben 4 uur geen mogelijkheid om het internet te gebruiken, wat betekent dat? We gaan ludiek aan de slag maar laten ook zien hoe belangrijk bijv. Google in ons leven is geworden.

Download nu gratis

Leerlingen beseffen dat gratis apps niet bestaan: “als een product gratis is, ben jij het product”. Leerlingen kunnen na deze workshop bewust kiezen of ze gratis apps wel of niet gebruiken

Een super profiel (v.a. 13 jaar)

Leerlingen kunnen na deze workshop een goed profiel op hun social media kanalen opstellen. Leerlingen maken na deze workshop bewuste keuze in de informatie die ze delen op social media

#NOFILTER

Leerlingen weten na deze workshop gebruik te maken van filters op social media. Leerlingen kunnen na deze workshop (sluik)reclame in posts op social media onderscheiden.

‘Verkoop' je eigen Website

Een bezoeker van een website bepaalt in de eerste 5 seconden of hij blijft, of weggaat. Dan moet dus duidelijk zijn wat je te vertellen hebt! Hoe je jezelf of je product verkoopt op internet is erg belangrijk. Ziet je site er niet aantrekkelijk uit, dan blijft er niemand er lang rondkijken. In deze workshop leren leerlingen zichzelf, of hun product of dienst, op een aantrekkelijke, en tegelijk veilige(!) manier presenteren. Waar moet je op letten als wilt dat bezoekers je site blijven bezoeken? Of langer blijven rondkijken?
Na de workshop hebben leerlingen de beginselen van het veilig beheren van een eigen website onder de knie. Deze workshop kan ook als vervolg op de workshop “Maak je eigen Webwinkel” worden gedaan, waarbij de focus van komt te liggen op de eigen webshop in plaats van weblog (klik hier voor die workshop).