• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ben je benieuwd of deze training iets voor jouw school is?

Neem dan met ons contact op door middel van het contactformulier om de mogelijkheden te bespreken of laat je nummer achter en wij bellen je terug!

06-39762929

info@onderwijsmetict.nl

Opleiding tot OICT-er (VO)

Het vormgeven van goed onderwijs is steeds vaker georganiseerd rond teams van docenten. Onder leiding van een teamleider werken zij met een groep leerlingen binnen de school. Bij dit type onderwijs wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van ict-middelen als digiborden, elektronische leeromgevingen, iPads en smartphones. De teamleider staat voor de uitdaging om samen met de docenten de onderwijskundige visie van de school te vertalen naar de praktijk van alledag, gebruikmakend van de nieuwe media en ict- middelen die daarvoor ter beschikking staan. De opleiding OICT-er geeft deze groep handvatten om ICT op basis van een duidelijke onderwijsvisie te implementeren.

Opleiding tot OICT-er (VO)

Het vormgeven van goed onderwijs is steeds vaker georganiseerd rond teams van docenten. Onder leiding van een teamleider werken zij met een groep leerlingen binnen de school. Bij dit type onderwijs wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van ict-middelen als digiborden, elektronische leeromgevingen, iPads en smartphones. De teamleider staat voor de uitdaging om samen met de docenten de onderwijskundige visie van de school te vertalen naar de praktijk van alledag, gebruikmakend van de nieuwe media en ict- middelen die daarvoor ter beschikking staan. De opleiding OICT-er geeft deze groep handvatten om ICT op basis van een duidelijke onderwijsvisie te implementeren.

Voor wie

Docenten, ICT-ers en teamleiders die affiniteit hebben met onderwijsinnovatie.

Resultaat

Na de cursus weet je welke trends- en ontwikkelingen op onderwijs en ict gebied er momenteel spelen en kan je deze verbinden aan de doelstellingen van jouw school. Dit leg je vast in een ict-beleidsplan. Hierbij zal je enerzijds onderdelen uit het primaire en secundaire proces op jouw school optimaliseren. Anderzijds maak je passende keuzes over waar je op deze gebieden wilt innoveren. Je kan hierbij projectmatig te werk gaan en weet hier betekenisvolle veranderstrategieën bij in te zetten.

Kosten

€ 1795 per persoon (excl. BTW, incl. reiskosten). Minimaal 8, maximaal 16 deelnemers. De gemiddelde studielast is 120 uur. Bij de cursus zijn meerdere trainers met specifieke expertise betrokken. De cursus past binnen het profiel van een LB-functie. Training uiteraard ook mogelijk bij u op school, prijs op aanvraag.

Invulling van de dagdelen

De cursus bestaat uit 8 dagdelen die ieder een ander thema centraal hebben staan. Het niveau van de cursus is gelijk aan post-HBO. Tijdens de cursus kan eenvoudig worden gedifferentieerd (bijvoorbeeld binnen de thema’s van de dagdelen). Voorafgaand aan iedere bijeenkomst zal naast een praktische opdracht, de cursist ook gevraagd worden één of enkele artikelen te lezen. De rode draad van de cursus is het projectmatig werken met het zogenaamde ‘Gewenste Resultaat Schema’. Tijdens iedere bijeenkomst stelt de cursist hierin het gewenste resultaat voor zijn of haar school scherper.

1. Startbijeenkomst

We gaan in op de belangrijkste trends en ontwikkelingen op onderwijs en ict gebied. Hoe kan je deze trends duiden en wat betekent dit voor het onderwijskundig handelen van de leerkracht? Welke rol speelt de visie op onderwijs van je eigen school hierbij? Formatief werken; hoe geeft je vorm aan hybride onderwijs? Ook maken we een eerste start met het projectmatig werken.

2. Systeembeheer

Op school gaat er vaak veel tijd verloren aan het oplossen van technische problemen. “Het geluid doet het niet”, “Ik ben mijn wachtwoord kwijt’ zijn veel voorkomende geluiden. We laten je zien hoe je hiermee om kan gaan. Welke systemen zijn er momenteel, en wat moet je hierover weten? Wat kan je zelf en wat is handig om uit te besteden? Ook gaan we in op de toekomst van het netwerkbeheer en nodigen we relevante gastspreker(s) uit om hun kennis hierover te delen. In dit dagdeel gaan we ook in op het thema privacy.

3. Verandermanagement

Het loslaten van een vaste manier van werken is niet altijd eenvoudig, ook al is het duidelijk dat de verandering een meerwaarde oplevert. Hoe kan je effectieve strategieën inzetten om je collega’s mee te krijgen in deze veranderingen? En hoe kan je d.m.v. vragen stellen, collega’s stimuleren zelf actie te ondernemen? Dit leer je in dit dynamische dagdeel.

4. Inspiratiebar

Iedere dag worden er weer nieuwe en nog betere ICT-toepassingen ontdekt. De vraag hierbij is hoe kunnen deze ons onderwijs verder verbeteren. Tijdens deze ‘Inspiratie-bar’ worden de beste ICT toepassingen van dit moment uitgeprobeerd en besproken (o.a. de Blue bot, Ozobot, Thymio, Dash & Dot, Marbotic, 3D pen, 3D printer en VRbril).

5. 21-ste eeuwse vaardigheden en professionalisering

Een belangrijke ontwikkeling is het toenemende belang van 21-ste eeuwse vaardigheden in het onderwijs. Wat zijn deze vaardigheden en hoe kan je er mee aan de slag op jouw school? In het tweede deel van deze dag laten we je zien hoe je op de hoogte kan blijven van ontwikkelingen op je vakgebied met behulp van ICT. Bijv. sociale media spelen hier een belangrijk rol in.

6. Slimmer werken

Werk en privé lopen in elkaar over, taken worden gecompliceerder, de hoeveelheid informatie neemt toe. Hoe kan je m.b.v. ICT slimmer werken? Hoe leer je puzzelen i.p.v. stapelen? Wat zijn je energie-gevers en wat zijn je energievreters?

7. Mediawijsheid

Leerlingen zijn steeds jonger online via computers, tablets of smartphones, en steeds jonger nemen zij zelfstandig beslissingen over hun online gedrag. Hoe ga je hier als school mee om? Wat hoort op school en wat is voor “thuis”. In dit dagdeel geven we je handvatten over hoe je hier vorm aan kunt geven. Tevens gaan we in op hoe media je lessen kunnen verrijken.

8. Eindpresentatie

In de eindpresentatie laten deelnemers zien wat de cursus voor hen persoonlijk en voor de school heeft opgeleverd. Uiteraard worden ook de diploma’s uitgedeeld.

Aanmelden voor deze opleiding?

Binnenkort worden weer nieuwe trainingen gegeven aan bijv. alle ICT-ers PO/VO binnen het bestuur of de stichting. Minimaal 8 deelnemers, maximaal 16. Aanmelden voor deze opleiding kan door een mail te sturen naar info@onderwijsmetict.nl

×