Indeling van de dagdelen
De cursus bestaat uit 8 dagdelen die ieder een ander thema centraal hebben staan. Het niveau van de cursus is gelijk aan post-HBO. Tijdens de cursus kan eenvoudig worden gedifferentieerd (bijvoorbeeld binnen de thema’s van de dagdelen). Voorafgaand aan iedere bijeenkomst zal naast een praktische opdracht, de cursist ook gevraagd worden één of enkele artikelen te lezen. De rode draad van de cursus is het projectmatig werken met het zogenaamde ‘Gewenste Resultaat Schema’. Tijdens iedere bijeenkomst stelt de cursist hierin het gewenste resultaat voor zijn of haar school scherper.
1. Startbijeenkomst
We gaan in op de belangrijkste trends en ontwikkelingen op onderwijs en ICT gebied. Hoe kan je deze trends duiden en wat betekent dit voor het onderwijskundig handelen van de leerkracht? Welke rol speelt de visie op onderwijs van je eigen school hierbij? Formatief werken; hoe geeft je vorm aan hybride onderwijs, wat te doen met generatieve AI, waarom is Digitale Fitheid belangrijk? Ook maken we een eerste start met het projectmatig werken.
2. Systeembeheer
Veel ICT-ers op school zijn hun kostbare tijd kwijt aan hulpvragen mbt systeembeheer. Daar moet je van af, maar hoe? We laten je zien hoe je hiermee om kan gaan. Welke systemen zijn er momenteel, en wat moet je hierover weten? Wat kan je zelf en wat is handig om uit te besteden? Ook gaan we in op de toekomst van het netwerkbeheer en nodigen we relevante gastspreker(s) uit om hun kennis hierover te delen. In dit dagdeel gaan we ook in op het thema privacy.
3. Verandermanagement
Urgentie werkt beter dan ambitie. Hoe maak je je team bewust van de noodzaak om technologie meer en logischer in te zetten in het primaire en secundaire proces van hun werk. Het loslaten van een vaste manier van werken is niet altijd eenvoudig, ook al is het duidelijk dat de verandering een meerwaarde oplevert. Hoe kan je effectieve strategieën inzetten om je collega’s mee te krijgen in deze veranderingen? En hoe kan je d.m.v. vragen stellen, collega’s stimuleren zelf actie te ondernemen? Dit leer je in dit dynamische dagdeel.
4. Fysieke en online Tools
Iedere dag worden er weer nieuwe en nog betere ICT-toepassingen ontdekt. Hoe hou je dit allemaal bij en hoe draagt het bij aan slimmer werken? En hoe kan dit jouw onderwijs verder verbeteren. De vraag hierbij is hoe kunnen deze ons onderwijs verder verbeteren. Tijdens dit dagdeel werken we aan digitaal bewustzijn en digitale hygiëne en gaan we aan de slag met fysieke en online tools zoals Robotica, VR-Bril en de inzet van generatieve AI.
5. Informatie geletterdheid
Het basisingrediënt van het onderwijs is informatie. In de tijd waarin informatie ons letterlijk en figuurlijk overspoelt, is het belangrijk om eigenaar te blijven van je eigen informatie en slim om te gaan met aangeboden informatie. Daarnaast is het belangrijk om effectief en efficiënt samen te werken aan informatie. In dit dagdeel gaan we werken met digitaal werkgereedschap om meer tijd en meer energie over te houden door technologie slim in te zetten. En de basisingrediënten goed te structureren en vindbaar te maken. Dit laatste noemen wij persoonlijk kennismanagement (PKM).
6. Digitale geletterdheid
Een belangrijke ontwikkeling is het toenemende belang van 21-ste eeuwse vaardigheden in het onderwijs. Wat zijn deze vaardigheden en hoe kan je er mee aan de slag op jouw school? In dit dagdeel ligt de nadruk op digitale geletterdheid, vier elementen van de 21e eeuwse vaardigheden, en hoe je deze vormgeeft binnen het onderwijs.
7. Mediawijsheid
In de tijd van deep fake, fake news en ‘de smartphone in de klas’ verdient mediawijsheid een eigen dagdeel in deze leergang. Leerlingen zijn steeds jonger online via computers, tablets of smartphones, en steeds jonger nemen zij zelfstandig beslissingen over hun online gedrag. Hoe ga je hier als school mee om? Wat hoort op school en wat is voor “thuis”. In dit dagdeel geven we je handvatten over hoe je hier vorm aan kunt geven. Tevens gaan we in op hoe media je lessen kunnen verrijken.
8. Eindpresentatie
In de eindpresentatie laten deelnemers zien wat de cursus voor hen persoonlijk en voor de school heeft opgeleverd. Uiteraard worden ook de diploma’s uitgedeeld en eten we samen een pizza. Je krijgt tevens de boeken ‘Ons werk is stuk‘ en ‘The AI Classroom‘
Aanmelden voor deze opleiding?
Stuur een mail naar info@onderwijsmetICT.nl om je aan te melden voor deze opleiding. Ook voor vragen zijn wij bereikbaar per mail of klik hier om een (telefonische) afspraak in te plannen. Download hier de factsheet van deze opleiding.