Ben je benieuwd of deze training iets voor jouw school is?

Neem dan met ons contact op door middel van het contactformulier om de mogelijkheden te bespreken of laat je nummer achter en wij bellen je terug!

~|icon_phone~|elegant-themes~|solid

06-39762929

~|icon_mail~|elegant-themes~|solid

info@onderwijsmetict.nl

Training Columbusmodel

Deze training is gebaseerd op het gedachtegoed zoals dat geformuleerd is in het boek Digitale Intelligentie (Hoornstra en Van Lieshout, Business Contact 2019). Digitale ontwikkelingen doen een beroep op nieuwe vaardigheden, waarbij digitale geletterdheid veel aandacht krijgt. De recente adviezen van Curriculum.nu roepen tal van vragen op. Vermoedelijk zal Digitale Geletterdheid een zelfstandig leergebied worden. De overige 21e-eeuwse vaardigheden worden afgedaald in de bestaande leergebieden onder de term brede vaardigheden.

Er is behoefte bij teams en bij beleidsmakers en -adviseurs aan een consistent model van de 21e-eeuwse vaardigheden. Het Columbusmodel van Hans Hoornstra biedt inzicht en overzicht. Het resultaat is dat door de bomen het bos weer zichtbaar wordt.

Training Columbusmodel

Deze training is gebaseerd op het gedachtegoed zoals dat geformuleerd is in het boek Digitale Intelligentie (Hoornstra en Van Lieshout, Business Contact 2019). Digitale ontwikkelingen doen een beroep op nieuwe vaardigheden, waarbij digitale geletterdheid veel aandacht krijgt. De recente adviezen van Curriculum.nu roepen tal van vragen op. Vermoedelijk zal Digitale Geletterdheid een zelfstandig leergebied worden. De overige 21e-eeuwse vaardigheden worden afgedaald in de bestaande leergebieden onder de term brede vaardigheden.

Er is behoefte bij teams en bij beleidsmakers en -adviseurs aan een consistent model van de 21e-eeuwse vaardigheden. Het Columbusmodel van Hans Hoornstra biedt inzicht en overzicht. Het resultaat is dat door de bomen het bos weer zichtbaar wordt.

Voor wie

Deze training is vooral geschikt voor directies en beleidsmakers uit de hele onderwijskolom die behoefte hebben aan een consistent model over de 21e-eeuwse vaardigheden, op basis waarvan zij hun eigen visie kunnen ontwikkelen.

Resultaat

Je maakt je het Columbusmodel van de 12e-eeuw eigen en bent in staat dit model in verbinding te brengen met de visie van jouw school. Na deze training ben je als team in staat om je eigen visie op de 21e-eeuwse vaardigheden te formuleren.

Duur

De training duurt een dagdeel (4 uur).

Boek

Iedere deelnemer ontvangt het boek Digitale Intelligentie.

Kosten

Prijs €330 per deelnemer, met een minimum van 10 deelnemers (exclusief BTW, inclusief reiskosten). Data en tijden in overleg. Maximaal 16 deelnemers. Het betreft hier een inhouse training. Voorkeur onderdeel van studiedag of onderdeel van een strategische dag.

De training nader bekeken

De training maakt duidelijk wat de context is van de 21e-eeuwse vaardigheden. Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over de 20e-eeuwse vaardigheden of de 19e-eeuwse? In ieder tijdvlak in het verleden werd er een beroep gedaan op specifieke vaardigheden. In de training onderzoek en ontdek je welke omstandigheden welke specifieke vaardigheden vereisen. Je ontdekt dat wendbaarheid in het huidige tijdsgewricht een hele belangrijke kwaliteit wordt. En ook onderzoek je het verschil tussen wendbaarheid en zelfregulatie. Wat is wendbaarheid en hoe ontwikkel je deze bij jezelf, het team en bij leerlingen en studenten?

Je ontdekt de samenhang en hiërarchie tussen 12 vaardigheden, waardoor het eenvoudig wordt om adviezen en richtlijnen over digitale geletterdheid en brede vaardigheden te vertalen naar goed doordacht en praktisch onderwijs.

De training bestaat uit plenaire instructiemomenten, afgewisseld met het werken in groepen, waarbij gezamenlijk informatie wordt verwerkt en conclusies worden getrokken.

Wat de training niet is

Hoewel deze training de afzonderlijke vaardigheden benoemt en in een conceptuele context plaatst, is het geen uitleg over digitale geletterdheid. Wanneer u een meer praktische training zoekt, dan adviseren wij u de training de 11.

Over de trainer

Hans Hoornstra (1968) is samen met Dieter Möckelmann een van oprichters van Like2Share en Like2Teach. Daarnaast is hij voorzitter van de Stichting Digitale Overheid. Als auteur van het boek Digitale Intelligentie, dat hij samen met Van Lieshout schreef, is hij veelgevraagd spreker. Vanuit de stichting worden ook meerdaagse trainingen voor leidinggevenden uit het onderwijs en bij de overheid aangeboden via het platform www.digitaleintelligentie.nl.