Build your own robot [Micro:bit]
De prototypes die ze bouwen worden door hun medeleerlingen beoordeeld en in sommige gevallen echt getest met de doelgroep! Aan het einde van het dagdeel worden het ontwerp en de testresultaten gepresenteerd aan de rest van de groep. – Onderdeel van BYOR.
Ik wil hagelslag...
U gaat unplugged programmeren. Zonder stekker (en scherm dus!) Zo leert u de concepten van Computational thinking nog beter op waarde te schatten. Na afloop kent u de begrippen algoritme, debuggen, decompositie, herhaling, patroon.
Brainpowerrr!
Leren redeneren zoals een computer dat doet, met behulp van de programmeertaal Blockly. Leerlingen leren via enkele online games de basisvaardigheden van de programmeertaal Blockly aan. Aansluitend kunnen ze kiezen uit enkele challenges, gekoppeld aan diverse typen robots waarmee ze ‘computational’ leren ‘thinken’. Ze gaan in teams de challenges doorlopen, waarbij de docent de voortgang bijhoudt. Het team dat de meeste challenges goed weet te volbrengen wint een prijsje.
Scratch my back
Leerlingen kunnen na deze workshop een programma schrijven met de visuele programmeertaal Scratch (achterliggend JAVA)
GPS: hoe werkt dat?
Computational Thinking gaat zeker niet alleen over ‘leren programmeren’. Het gaat ook over over het begrip van de werking van de digitale wereld om je heen. GPS, bijvoorbeeld, voelt als magie, maar is het niet. Leerlingen leren in deze workshop wat voor technologie er achter GPS schuilgaat. D.m.v. een spel rond geo caching ontdekken ze de werking van plaatsbepaling, satellieten en radiosignalen
Kijk! Het lava stroomt over mijn schoenen!
Leerlingen hebben na deze workshop kennis gemaakt met VR en AR. De leerlingen gaan in Cospaces zelf een omgeving in VR/AR bouwen.
Aan de slag met Dash & Dot
Twee schattige robotjes die samen geweldige trucs kunnen uithalen! Leerlingen leren stapsgewijs de basics van programmeren met de programmeertaal Blockly kennen. Voor je het weet zijn de twee robots de beste digitale vriendjes van de leerling geworden, én kunnen ze je precies uitleggen hoe een robot nou werkt…
Virtual en augmented reality
Hoe gaaf is het om plots zelf over de Noordpool te lopen, een kloppend hart in je hand te houden of tijdens een storm op een booreiland te werken? Virtuele werelden zijn door nieuwe technieken als virtual en augmented reality dichterbij dan ooit en ze bieden prachtige kansen voor ons onderwijs. In deze kennismaking dompelen we de leerlingen onder in een waanzinnige wereld waar ze gegarandeerd met allerlei spannende verhalen weer uit tevoorschijn komen!
Game-design
Welke leerling houdt nou niet van gamen? Maar zou het niet gaaf zijn om zelf je eigen computergame te kunnen ontwerpen? In deze workshop gaan leerlingen in teams aan de slag met Bloxels en ontwikkelen ze hun eigen digitale game, die vervolgens direct via een telefoon of tablet echt te spelen is. Hoe cool is dat…
Simpel toch?!
In deze workshop focussen leerlingen op het in stukjes knippen van een (groot) probleem; eigenlijk precies zoals een computer dat doet. Het doel daarvan is om in het dagelijks leven ook te leren een complex probleem op te lossen, door eerst kleine probleempjes op te lossen, en taken te verdelen. De opdrachten zijn praktisch en dagen de leerlingen uit om net dat stapje verder te zetten. De ervaring in deze workshop kan leerlingen verder helpen in hun toekomstige leven.