DIGI TALENT
Versterk de digitale vaardigheden van zowel leerlingen als leraren met Digi-talent en integreer de essentiële basisvaardigheden van digitale geletterdheid in jouw curriculum.
Digitale Geletterdheid is essentieel, maar het aanleren van deze basisvaardigheden blijkt in de praktijk vaak lastig. Daarom biedt OnderwijsMetICT.nl het maatwerkprogramma ‘Digi-talent’ aan: flexibele lesblokken verzorgd door een ervaren trainer of bevoegde leraar, volledig gebaseerd op de SLO-doelen en afgestemd op de specifieke behoeften van jouw school. Jij kiest de lessen die passen bij je school, en samen plannen we de data.
Na afloop zijn je leerlingen bijgespijkerd in Digitale Geletterdheid. Daarnaast bieden we een train-de-trainer optie, waarbij collega’s worden opgeleid om deze kennis verder te verspreiden binnen de school.
‘Digi-talent’ is geschikt voor groep 6-8 van het basisonderwijs (in ontwikkeling is het aanbod voorklas 1-3 van het voortgezet onderwijs). Dit aanbod is volledig aangepast aan de leerbehoeften van je leerlingen. Zo creëer je met het lessenpakket structureel ruimte voor Digitale Geletterdheid in je jaarlijkse aanbod.
In dit programma zorgen we voor de inhoud als voor de materialen. Hiervoor werken we samen met www.eduwinkel.nl
1
Je wilt aan de slag met digitale geletterdheid?
NEEM CONTACT OP
2
Samen stemmen we af welke lessen (doelen) het best kunnen worden aangeboden. We plannen samen de data.
3
Na deze lessen zijn jouw leerlingen Digitaal Geletter-der (en jouw leraren ook)!
Het leergebied digitale geletterdheid krijgt vorm in een doorlopende lijn van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs. In het primair onderwijs maken leerlingen op verschillende manieren kennis met de inhoud van het leergebied, zoals weergegeven in de volgende domeinen en kerndoelen:
|
A. Praktische kennis & vaardigheden |
1. Digitale systemen |
|
2. Digitale media en informatie |
|
|
3. Veiligheid en privacy |
|
|
4. Data |
|
|
5. Artificiële intelligentie (AI) |
|
|
B Ontwerpen en maken |
6. Creëren met digitale technologie |
|
7. Programmeren |
|
|
C Wisselwerking tussen digitale technologie, media, mens, samenleving |
8. Digitale technologie, jezelf en de ander |
|
9. Digitale technologie, de samenleving en de wereld |
In de onderbouw van het voortgezet onderwijs wordt de basis onderhouden, verbreed en verdiept. Het abstractieniveau ligt hoger en de contexten worden complexer. Van leerlingen wordt verwacht dat ze vanuit verschillende invalshoeken een mening kunnen formuleren over digitale technologie en digitale media.
