Het traject nader bekeken
Vrijwel iedere school organiseert studiedagen om het team verder te ‘professionaliseren’. De ervaring leert dat de nieuw opgedane kennis vervolgens weer snel verdwijnt in ‘de waan van de dag’. Door de hoge werkdruk worden nieuwe (ICT-) ontwikkelingen te vaak nog als iets extra’s gezien. Bij het nadenken over de omschakeling naar een flexibele schoolorganisatie waarin gepersonaliseerd leren en werken echt realiteit kan worden, hoort ook het opnieuw overdenken van deze manier van professionalisering. Het ontwikkelen, arrangeren, digitaliseren en personaliseren van onderwijs vergt veel tijd en vaardigheden. Een leraar die full-time les geeft komt hier vrijwel niet aan toe. Voor de definitieve omslag naar gepersonaliseerd onderwijs is daarom misschien een geheel nieuwe visie op de organisatie van het docententeam nodig. Wie heeft welke kwaliteiten en motivatie op de gebieden van ICT, lesgeven, arrangeren, innoveren en organiseren? En zijn die kwaliteiten zo in te zetten dat er een team ontstaat dat voldoende ruimte, tijd en vaardigheden heeft om de gewenste omslag te realiseren? Deze nieuwe organisatie zal een van de belangrijkste aandachtspunten zijn in dit traject.
Opbouw van het traject
Omdat ieder traject vraagt om maatwerk, starten we met een intakegesprek op je school. Hierin delen we ervaringen van andere scholen, kijken we wat je doelen zijn en bespreken we de huidige situatie op je school qua team, ambities, ICT, gebouw en lesmaterialen. Op basis hiervan ontvang je een voorstel waarin per fase de te zetten stappen zijn uitgeschreven. Om het traject op jouw school in goede banen te leiden, formeren we hierbij een kernteam, waarin idealiter uit alle lagen van de school een vertegenwoordiger deelneemt. Nadat we via een ICTanalyse, een online enquete en gesprekken de huidige situatie in kaart hebben gebracht, ontwikkelen we samen met het kernteam een plan van aanpak. Aansluitend volgt de uitvoering van dat plan, waarbij constante evaluatie en mogelijke bijsturing een essentieel onderdeel vormen.