• This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Ben je benieuwd of deze training iets voor jouw school is?

Neem dan met ons contact op door middel van het contactformulier om de mogelijkheden te bespreken of laat je nummer achter en wij bellen je terug!

06-39762929

info@onderwijsmetict.nl

Leermiddelenbeleid

Het leermiddelenbeleid verbindt de leeractiviteiten van leerlingen op school en thuis met de onderwijskundige visie van de leerkracht en de school. Naast onderwijskundige aspecten, speelt ook de bedrijfsvoering een rol: wat kost het, welke ICT-voorzieningen hebben we (nodig) en hoe bewaken we de aansluiting bij ons professionele niveau? De training Leermiddelenbeleid zorgt dat je antwoord krijgt op al deze vragen.

Leermiddelenbeleid

Het leermiddelenbeleid verbindt de leeractiviteiten van leerlingen op school en thuis met de onderwijskundige visie van de leerkracht en de school. Naast onderwijskundige aspecten, speelt ook de bedrijfsvoering een rol: wat kost het, welke ICT-voorzieningen hebben we (nodig) en hoe bewaken we de aansluiting bij ons professionele niveau? De training Leermiddelenbeleid zorgt dat je antwoord krijgt op al deze vragen.

Voor wie

Onderwijsprofessionals die een goed gefundeerd leermiddelen-beleid willen opzetten waarmee de leeropbrengsten en het bedrijfseconomisch rendement worden vergroot, maar waarmee ook het onderwijs aantrekkelijker wordt gemaakt voor zowel leerlingen als docenten.

Resultaat

Na deze training bent je in staat om je leermiddelen beleid vorm te geven op een manier die actueel is, goed past bij je onderwijskundige visie en aansluit bij de behoeften van zowel je leerlingen als je docenten.

Kosten

€ 499 per persoon (exclusief BTW, inclusief reiskosten). Minimaal 6, maximaal 14 deelnemers. Locatie nader te bepalen. Training uiteraard ook mogelijk bij u op school, prijs op aanvraag.

De training nader bekeken

Het gaat bij leermiddelenbeleid niet alleen om wat er nodig is of hoe het wordt gebruikt, maar vooral om de vraag: waarom kiezen we dit en hoe past dit in de ontwikkelingen van onze school? Daarbij zijn de visie van de school en de onderwijsdoelen de voornaamste uitgangspunten. De samenhang tussen de externe ontwikkelingen en interne behoeftes en ambities is soms ver te zoeken, met als gevolg dat de schoolleiding en het docententeam langs elkaar heen praten. Let wel: het effect van goed leermiddelenbeleid op leerresultaten is belangrijk, maar relatief beperkt. Veel groter is het effect aan de procesmatige kant van een onderwijsinstelling: een goed opgezet leermiddelenbeleid draagt in grote mate bij aan een helder onderwijsbeleid en een verdere ontwikkeling van de school.

Doorloop training

In deze training ga je aan de slag met het leermiddelenbeleid door een antwoord te zoeken op de volgende kernvragen: – Hoe vertalen we onderwijskundige visie naar de verschillende vakken en disciplines?

  • Welke randvoorwaarden zijn er op financieel en ICT-gebied, die invloed hebben op de beleidskeuzes?
  • Welke eisen stellen we aan de leermiddelen die onze school gebruikt en hoe combineren we dit met onze randvoorwaarden?

Je gaat naar huis met een heldere, doordachte visie op het concept leermiddelenbeleid; en een concrete aanzet tot je eigen leermiddelenbeleid. Je weet welke stappen je moet zetten om dit beleid verder te concretiseren, en wat daarvoor nodig is.

Scope

De training is gericht op het maken van een goed doordacht beleid voor leermiddelen. Wil je je vooral verdiepen in de inzet en het specifieke gebruik van digitale leermiddelen, dan is de training Arrangeren: zelf een digitale les maken een goede keuze.