In de fases 1 t/m 3 worden de scholen ontzorgd door Dieter.nl. Het resultaat van fase 1 en 2 is een 0-meting op schoolniveau. Er worden interviews, 2 teamsessies en ca. 3 strategische sessies gepland. Uiteindelijk resulteert dit in een ICT-Beleidsplan (Fase 3), met daarin ook handvatten zodat de school het plan zelfstandig kan realiseren (Fase 4, Waarmaken). Uiteindelijk zal het plan zelfstandig worden geëvalueerd (Fase 5). Fasen 4 en 5 voeren de scholen zelfstandig uit en vallen buiten de scope van dit voorstel.
Fase 1 | Waarnemen
Bevat een uitgekiende 0-meting. In deze fase wordt alle benodigde informatie die betekenisvol kan zijn verzameld, maar nog niet geïnterpreteerd. Ook de reeds eerder verzamelde informatie (visiescan per school en ICT-vaardigheidsscan*) wordt hier meegenomen. Cruciaal in deze fase is alle betrokkenen te horen.
Fase 2 | Waarderen
In fase 2 duiden en interpreteren we de inventarisatie en brengen we de huidige en gewenste situatie helder in kaart. In de praktijk betekent dit een eerste concretisering van de bovengenoemde ambities en doelstellingen. Het kan ook betekenen dat er verdieping op een onderwerp nodig is, om doelstellingen betekenisvoller te kunnen formuleren.
Fase 3 | Willen
In deze fase wordt het Ict-beleidsplan opgesteld met “ingrediënten” verkregen uit fase 2 “Waarderen”. Wat we exact “Willen” wordt in het ict-beleidsplan vastgesteld door concreet geformuleerde doelstellingen. Ook de stappen die de school kan zetten om de doelstellingen waar te maken, worden helder beschreven.
Fase 4 | Waarmaken
Het ICT-beleidsplan wordt uitgevoerd zoals beschreven.
Fase 5 | Evolueren
Nadat het ICT-beleidsplan is uitgevoerd wordt er geëvalueerd om te evolueren. De evaluatie kan worden gezien als de start van een nieuwe cyclus waarbij de uitkomsten input vormen voor de nieuwe fase 1: “Waarnemen”.
Interesse in deze opleiding?
Stuur een mail naar info@onderwijsmetict.nl voor een oriënterende gesprek of plan direct een (online) afspraak in: Calendly Dieter